Beschreibung
Mit Deutschland arbeiten
Ziel
Remote-Training für Fachkräfte, die mit Deutschland zusammenarbeiten. Deutliche Steigerung der Effektivität der Teilnehmenden in ihren beruflichen Beziehungen zu ihren Gesprächspartnern in Deutschland. Am Ende des Kurses werden sie in der Lage sein:
- eine interkulturelle Herangehensweise zu entwickeln
- den Kontext und die Kultur in Deutschland zu verstehen
- kulturelle Codes zu entschlüsseln und Missverständnisse zu analysieren
- ihre Kommunikations- und Arbeitsmethoden anzupassen
- Entscheidungs- und Verhandlungsprozesse zu entschlüsseln
Inhalte / Module
MODULE 1 : UNDERSTANDING CULTURAL DIFFERENCES
- Intercultural awareness : the key to success in international business
Taking stock of one's own cultural baggage
The basics of effective intercultural management
Identifying and going beyond cultural stereotypes - Key aspects of German culture
An ageing but powerful European nation
The glory and the upsets of a united Germany.
The importance of the federal aspect
An economic power in the process of restructuring - The impact of values and behaviour patterns on professional dealings and relationships
The family, regional identity and festivals: the impact of collective identity
Religion and the State: a country with no secular tradition
The challenge of being a woman in modern Germany: juggling the role of mother and working wife
Precision, planning and segmentation
Systematic thinking: reasoning, organising and acting
Caution when faced with risks
Cosiness: the German notion of Gemütlichkeit - The German corporate world
An informal but nevertheless important hierarchical structure.
Understanding the German notion of Mitbestimmung or collective decisionmaking
The role of the unions
Performance and efficiency in the workplace
Understanding the concept of team working and delegation.
MODULE 2 : SUCCEEDING IN WORK WITH THE GERMANS
- Effective communication with the Germans
Making the most of the German language to forge and improve relationships
Verbal and written communication: formulate an idea, state it and do it
A pretended transparency in non-verbal communication
German advertising: an example of optimal communication
The importance of facts and their presentation
Interpersonal socialisation: an aspect belonging firmly to the private sphere - Adapting your working methods
Building confidence: respect for rank and status, and a willingness to listen
Effective management: time management throughout the working day
Demonstrating personal efficiency: expertise and precision
Conflict resolution: mediation, dialogue and decision-making
Pitfalls to be avoided - Successful meetings and negotiations with the Germans
Identifying decision-makers and understanding where the true power lies.
Achieving credibility: preparation, deadline observance, responsiveness
The importance of ethics
Attitudes to written contracts
Managing the post-negotiation phase - Final handy tips
Caution, patience and humility
Protocol and etiquette
Social standards, gifts, business cards, dress code, etc
Sensitive subjects: politics, history, religion
Humour: a double-edged sword
Nutzen & Mehrwert
- Durchgeführt von einem/einer auf Deutschland spezialisierten Berater*in
- Entschlüsselung des Nomad' Profils
- Kombination aus Theorie und praktischen Übungen
- Zugang zu digitalen Lernprogrammen für ein Jahr
- Austausch bewährter Verfahren
- Persönlicher Aktionsplan
Zielgruppe / Voraussetzungen
Englisch-Kenntnisse
Akkreditierung
QUALIOPI-Zertifizierung
Infos anfordern
AKTEOS
Als Spezialist für interkulturelles Management und Diversity & Inclusion unterstützt Akteos Unternehmen dabei, die mit kulturellen Unterschieden verbundenen Risiken zu beherrschen und die Diversität als Vorteil zu nutzen, indem wir die Fähigkeiten von Führungskräften und ihren Teams entwickeln....
Erfahren Sie mehr über AKTEOS und weitere Kurse des Anbieters.